Hoeder van kunst en cultuur

1196
Hanneke Postma: “Het is belangrijk dat kunst en cultuur aandacht blijven krijgen, want altijd als er bezuinigd moet worden, vallen juist in deze sectoren de hardste klappen.”

Verdiep je in kunst en cultuur in Epe en al snel komt de naam van Hanneke Postma voorbij. Naast lid van de Pleinmarktcommissie is zij bestuurslid van Cultureel Platform Epe, Stichting tot behoud van het Meere-orgel en de Stichting Eper Carillon. Daarnaast speelt zij hobo in het symfonieorkest Serenova.


Hanneke is kleindochter van de bekende componist Oscar van Hemel en tot haar familie behoort inmiddels een behoorlijk aantal professionele musici in het popgenre, waaronder een neef en nicht in de band ‘My Baby’. Ze kreeg muziek dus met de paplepel ingegoten.“Ik kom uit een muzikale familie en ik houd van cultuur in de breedste zin van het woord. Daarnaast vind ik zelf zingen en muziek maken heel leuk. En het houdt me van de straat. Misschien is dat laatste wel de grootste winst voor de Eper gemeenschap”, zegt de Epese lachend, om dan wat serieuzer te vervolgen: “De kunst- en cultuursector is een sector die zichzelf maar moeilijk kan bedruipen. Dat zal ook altijd zo blijven. Wanneer je als vrijwilliger een steentje kunt bijdragen om al die activiteiten onder de aandacht te brengen, doe ik dat graag. Maar je moet het niet groter maken dan het is. Het kost mij geen moeite, het gaat vanzelf.”

Dat de sector Hanneke na aan het hart ligt, is wel duidelijk, maar waarom? Voor Hanneke is het antwoord vanzelfsprekend. “Kunst en cultuur geven vorm aan ons gezamenlijk verleden, las ik ergens. Kunst en cultuur zijn van en voor iedereen en je kunt er actief dan wel passief van genieten. Zeker is dat daardoor creatief talent bevorderd wordt. Talenten die we in de toekomst hard nodig hebben. Door kunst en cultuur leer je verder te kijken dan je neus lang is. Het is ongelooflijk belangrijk voor je brein om ermee bezig te zijn. Er is zoveel moois om van te genieten.”

Door kunst en cultuur leer je verder te kijken dan je neus lang is

Onbekend maakt onbemind
“Het is belangrijk dat kunst en cultuur aandacht blijven krijgen, want altijd als er bezuinigd moet worden, vallen juist in deze sectoren de hardste klappen. En dan heb ik het over het brede aanbod. Ik zie dat pop, lichte muziek en dans nog wel redelijk populair zijn, maar de aandacht voor bijvoorbeeld klassieke muziek verdwijnt. In het onderwijs, maar ook bijvoorbeeld bij het Cultureel Platform Epe waar ik zelf in het bestuur zit, zie ik die tendens. Je ziet dat snel de neiging ontstaat om voor de wat meer populaire items te kiezen, simpelweg omdat daar meer publiek op af komt. Ik begrijp dat wel, maar ik wil ook graag aandacht voor de wat minder populaire genres. Niet dat ik iedereen aan de minder gemakkelijk in het oor liggende muziek wil helpen, maar onbekend maakt ook onbemind. Soms hoor of zie je iets dat je niet kent en kan het je compleet verrassen.”

“Ik hoop dat corona snel achter de rug is, want het zou doodzonde zijn als maar een kleine groep kan genieten van de prachtige optredens.”

Carillon
En bij deze laatste opmerking komen we bij een paar andere activiteiten waarvoor Hanneke zich graag inzet: Stichting tot behoud van het Meere-orgel en de Stichting Eper Carillon. Om bij de laatste te beginnen. Het Eper Carillon bestond oorspronkelijk uit twaalf klokken en werd in 1970 door bedrijven in Epe aan de gemeente geschonken bij de ingebruikname van het Eper Gemeentehuis. In 1995 werd het carillon verplaatst naar de kerktoren van de Grote Kerk. Hanneke is binnen het bestuur ‘BBB’, ofwel ‘bijzonder betrokken bestuurslid’. “Net als veel Epenaren hoorde ik het carillon altijd zonder er specifiek aandacht voor te hebben, maar nu ik er nader bij betrokken ben, valt het me op hoe mooi het is. Wie weet bijvoorbeeld dat iedere eerste en derde woensdag van de maand de beiaardier tussen 10.30 en 11.30 uur een uur lang op het stokkenklavier speelt? Ook na afloop van de Pleinmarkt bespeelt hij het klokkenspel, van 16.00 tot 17.00 uur. En wie weet dat je een carillon alleen carillon mag noemen als het meer dan 23 klokken telt? Ons carillon heeft dertig klokken”, vertelt de bestuurlijke duizendpoot enthousiast.

“Op alle dagen van de week hoor je ieder half en heel uur de automatische bespeling van de dertig klokken. Veel mensen gaan er achteloos aan voorbij en als stichting vestigen we dus ook graag de aandacht op het carillon. Er was lange tijd een probleem met het Eper carillon. Er zat een foutje in de afstemming tussen computer en klokken. Daardoor werden de klokken verkeerd aangeslagen. Nu dat foutje is verholpen, is het een genot om naar te luisteren. Dat geldt helemaal als de beiaardier het carillon bespeelt. Hij slaat de klokken namelijk ‘van binnen’ aan. Dat geeft een veel voller geluid dan wanneer de aanslag via de computer plaatsvindt. Als je het weet, hoor je het verschil.”

Meere-orgel
Nog zo’n stichting waar veel mensen het bestaan niet van weten, is het Meere-Orgel in de Grote Kerk in Epe. Ook bij deze stichting is Hanneke al heel lang betrokken. “Oorspronkelijk door mijn band destijds met Mamuze, de Eper voorganger van het Cultuurplein. Orgelmuziek wordt vaak in verband gebracht met religie, maar dat hoeft niet. Er zijn ook prachtige niet-religieuze composities. Het orgel wordt iedere laatste donderdag van de maand om 20.00 uur bespeeld. Ook een orgel is zo’n instrument dat sterk ondergewaardeerd wordt. Elke organist geeft zijn eigen invulling aan een stuk. Soms is het ‘zwaar’ en ‘bombastisch’, maar het kan ook heel licht en vrolijk zijn.”

Kale zomer
En dan tot slot het Cultureel Platform Epe. Hanneke is er vanaf de oprichting van het platform, 25 jaar geleden, bij betrokken. Ook het Platform zag door het coronavirus de jaarlijkse zomeravondconcerten afgelast worden. Alleen de vierde avond met Joris Linssen kon doorgaan. “Het was een ‘kale zomer’. Onze zomeravondconcerten vinden altijd plaats op een mooie locatie in het buitengebied. Omdat we geen vaste plek hebben, viel de financiële schade gelukkig mee. De meeste optredens hebben we door kunnen zetten naar de zomer van 2021.”

Voor het seizoen 2020-2021 staan vier klassieke concerten en vier theateroptredens gepland met als eerste het Saint George Quintet uit Tsjechië (8 oktober) en een cabaretavond (7 november). “Ik hoop dat corona snel achter de rug is, want het zou doodzonde zijn als maar een kleine groep kan genieten van dit soort prachtige optredens.”

Tekst en foto’s: Gerrit Tenkink