Albertien Kolkman: ‘Ik vind dat iedereen gelijke kansen moet kunnen krijgen’

1799
Albertien Kolkman, directeur van de Gildeschool (Aurora OnderwijsGroep/Stichting/Proo).

“Ik heb omgaan met kinderen altijd al leuk gevonden, vroeger heb ik bij een gymnastiekvereniging ook taken gedaan als hulpleidster. Uiteindelijk ben ik bewust het onderwijs ingegaan, want hier lag mijn ambitie.” Albertien Kolkman is in 1983 op de Gildeschool in Epe gaan werken als kleuterleidster en is nu directeur.

Meesters of juffen?
“Eigenlijk beiden. Momenteel zijn er veel juffen, maar meesters zijn ook zeer waardevol. We merken bij de kinderen, dat ze het vanaf de middenbouw erg leuk vinden om les te krijgen van een meester. Wij hebben momenteel twintig leerkrachten: achttien vrouwen en twee mannen. Wij zijn erg blij met deze twee mannen, maar het zou nog leuker zijn als er meer mannen zouden zijn. Gelukkig gaan er ftegenwoordig weer meer mannen naar de PABO. Dat is hoopvol voor de toekomst. Ik ben erg blij met mijn team, dus ook met de vrouwelijke leerkrachten, maar het beroep mag wel weer aantrekkelijker worden voor mannen.”

Film of boek?
“Ik zit heel graag met een boek in de zon, dus dan wint het boek. Ik lees veel boeken, ook voor mijn werk, bijvoorbeeld vakliteratuur. Een film kijken vind ik ook zalig, maar dat doe ik dan liever op een lange winteravond.”

Passend onderwijs voor alle leerlingen of speciaal onderwijs?
“Passend onderwijs vind ik mooi, maar er is nog wel veel winst te behalen. Ik vind het belangrijk dat kinderen die het leren op de reguliere basisschool heel erg moeilijk vinden een plekje kunnen krijgen in het speciaal onderwijs.”

We hadden niet verwacht dat we nu nog in deze vreemde situatie zouden zitten

Onderwijs: online of op school?
“Natuurlijk het liefst op school. We staan graag samen op de werkvloer en het is leuk om persoonlijk contact te hebben met de kinderen. Toch hebben we het online onderwijs goed opgepakt.”

Wel of geen eindtoets basisonderwijs?
“Het is niet zo dat de eindtoets echt nodig is, maar het is wel fijn om de resultaten te hebben. Het is toch een middel om te kijken hoe de leerling het doet. Het is goed dat de toets er is, maar alles valt of staat niet met de eindtoets. Vorig jaar hebben we in verband met de onzekere tijd geen eindtoets afgenomen. Dit jaar vindt de eindtoets wel plaats. Het landelijke doel is om de kinderen dit jaar meer ruimte te geven en kansrijk te adviseren.”

Gezonde tussendoortjes: vrijwillig of verplicht?
“Wij werken met twee verplichte fruitdagen. Dit zouden er wat mij betreft wel meer mogen zijn. We hebben hier al eerder over gesproken, maar dit besluit is nog niet genomen. Als je iets verplicht stelt, komt er ook een bepaalde controle bij kijken. Sommige kinderen vinden het echt niet fijn om verplicht fruit te eten. Ons advies als het gaat om het tussendoortje of de lunch is altijd zo gezond mogelijk.”

Zelfstandig werken of in groepsverband?
In groepsverband werken is goed, daardoor leer je andere kinderen kennen en leer je goed samenwerken. Zelfstandig werken vind ik daarnaast ook erg belangrijk. Tijdens het onderwijs op afstand hebben we gezien dat veel kinderen goed zelfstandig kunnen werken. We werken met het onderwijsplatform ‘Snappet’, dat veel mogelijkheden biedt voor kinderen om opdrachten te doen op hun eigen niveau. We hebben ook ervaren dat sommige kinderen moeite hebben om zelfstandig te werken, dus daar gaan we nog goed mee oefenen.”

Vakantie: thuis of op reis?
“Ik ben graag thuis. Nu lopen de vakanties anders en ik hoor veel mensen zeggen dat ze het jammer vinden niet weg te kunnen gaan, maar ik kan het thuis prima redden. Ik hoef niet zo nodig op reis.”

Voor de klas of op kantoor?
“Inmiddels kies ik dan voor kantoor. Ik heb ervoor gekozen om directeur te worden en dat kan alleen op kantoor plaatsvinden. Toch ben ik ook heel graag in de groepen. Dat kan nu in de coronatijd helaas minder. Tot een jaar geleden kon ik altijd even een lokaal binnenlopen.”

Zomer of winter?
“Ik vind beide jaargetijden leuk, als het maar een échte zomer en een échte winter is. Een lekker zonnetje in de zomer en sneeuw in de winter. Ik houd niet van slecht weer. Als ik moet kiezen, krijgt de zomer toch voorrang.”

Onderbouw, middenbouw of bovenbouw?
“Dan kies ik voor de onderbouw, want daar heb ik voor geleerd. Ik ben altijd kleuterjuf en later onderbouwleerkracht geweest. De middenbouw en de bovenbouw vind ik ook heel leuk, vooral omdat je met die kinderen een gesprek aan kunt gaan. In de bovenbouw staat debatteren op het rooster. Dat vind ik ook leuk om te zien en te doen.”

Het onderwijs speelt een rol in kansenongelijkheid: ja of nee?
“Iedere leerling komt verschillend binnen. We proberen iedere leerling evenveel kansen te geven. We zullen niet altijd alle mogelijkheden hebben, want iedereen zit in een andere situatie. Bij het online onderwijs hebben we ook gemerkt dat het ene gezin meer devices heeft dan het andere gezin. Wij proberen dan een helpende hand te bieden. Uiteindelijk handel je toch naar de informatie die je hebt. Kansenongelijkheid in het onderwijs zal ongetwijfeld bestaan, maar ik heb het idee dat het hier op de Veluwe nog wel meevalt. En als het wel speelt, is het belangrijk om erover in gesprek te gaan. Ik vind dat iedereen gelijke kansen moet krijgen.”

Eten: uit of thuis?
“Uit eten gaan is altijd leuk. Dan kun je lekker ontspannen. Toch vind ik het ook leuk om lekker te koken. Mijn vriend Dick en ik staan regelmatig samen in de keuken. Dan proberen we nieuwe gerechten uit. Eigenlijk voelt het dan ook een beetje als uit eten gaan.”

Wel of geen hervorming van het onderwijs?
“Hervormingen kunnen goed zijn, maar dat moet het wel zorgvuldig gebeuren. Elke hervorming houdt ook risico’s in. Ik heb mij hier nog niet zo in verdiept. Ik vind dat ik hier nu daarom geen uitspraak over moet doen. Als je zegt dat je iets gaat doen, moet je het ook waar kunnen maken, vind ik.”

Tekst en foto: Marlijne Stok